سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کربلایی

 


امویان براى پوشاندن رسوایى خویش از آن جنایت بزرگ، پیوسته سعى در کتمان و فراموشاندن آن داشتند. ائمّه شیعه نیز براى افشاى چهره دشمن و بیان مظلومیّت اهل بیت و توجّه دادن به فرهنگ سازنده جهاد و شهادت که در قیام عاشورا نهفته بود، همواره آن را زنده نگاه مى‏داشتند.
تأکید فراوان بر زیارت سیدالشهدا علیه السلام، بیان فضیلت بسیار براى گریستن در سوگ امام حسین علیه السلام و شهداى کربلا، برگزارى مجالس عزا و گریه از سوى خود امامان براى کشتگان کربلا، تشویق به سرودنِ شعر و خواندن مرثیه و مراسمى از این قبیل، هر یک سهمى عمده داشت تا آن حادثه الهام بخش براى همیشه زنده بماند و به فراموشى سپرده نشود.
امام صادق علیه السلام به جعفر بن عفّان طایى فرمود: شنیده‏ام درباره حسین بن على علیه السلام شعر و مرثیه مى‏گویى و خوب هم مى‏سرایى. گفت: آرى.
سپس برخى از اشعارش را در محضر امام صادق علیه السلام خواند. آن حضرت و حاضران به شدّت گریه کردند و اشک هاشان بر صورت ها جارى شد.
امام فرمود: اى جعفر! سوگند به خدا، در این لحظه که مرثیه حسین علیه السلام را مى‏خواندى، فرشتگان خدا شاهد و شنواى سخن تو بودند. آنان نیز همچون ما گریستند. خداوند بهشت را بر تو لازم کرد و تو را آمرزید.
                   
سپس امام صادق علیه السلام فرمود:
 «ما مِنْ احَدٍ قالَ فِى الْحُسَیْنِ شِعْراً فَبَکى‏ وَ ابکى‏ بِهِ الَّا اوْجَبَ اللَّهُ لَهُ الجَّنَة و غَفَرَ لَهُ» «,وسایل الشیعه ج4ص464»
هیچ کس نیست که براى حسین بن على علیه السلام شعرى بگوید و بگرید و بگریاند، مگر آنکه خداوند بهشت را بر او واجب سازد و او را بیامرزد.
این همه ستایش و ثواب براى گریاندن و گریستن و نوحه‏خوانى و مرثیه، براى آثار احیاگرانه آن نسبت به حادثه عاشورا است. به تعبیر امام خمینى قدس سره:
 «با این هیاهو، با این گریه، با این نوحه‏خوانى، با این شعر خوانى، با این نثرخوانى، ما مى‏خواهیم این مکتب را حفظ کنیم، چنانچه تا حالا هم حفظ شده» «صحیفه نور ج8ص71»


[ دوشنبه 90/10/12 ] [ 9:51 صبح ] [ کربلایی ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ
امکانات وب